سخنی درباره اولویتها در انتخاب دکوراسیون منزل و ادارات

دکوراسیون اطاق پذیرائی
1,317

سخنی درباره اولویتها در انتخاب دکوراسیون منزل و ادارات

یکی از مسائلی که در تماس با سایت ” دکوراسیون بهفرم ” بسیار مورد سوال است, مثلا کفپوش مناسب برای فلان فضای منزل می باشد. بعنوان نمونه می پرسند آیا کفپوش pvc مناسب حمام یا سرویس بهداشتی سراغ داریم ؟


درز لمینیت اگر در جائی تنها بجهت زیبائی شناسی مشکل ساز می باشد, اما در جائی دیگر بواسطه امکان نفوذ آب و رطوبت جدا باعث دردسر است !

در گذشته یکی از مسائل رایج در صنف دکوراسیون این بود که از میان ” کاغذ دیواری ” و ” رنگ ” , کدام برای پوشش دیوار ها و سقف بهتر هستند؟ اما امروزه در دکوراسیون بسیاری از خانه ها نه تنها از تلفیقی این دو کالا استفاده میشود, بلکه اغلب هر دیوار منزل یا محیط کار را به تناسب رنگ آمیزی متفاوت کرده یا برای پوشش آنها از طرحهای گوناگون کاغذدیواری  استفاده میکنند.

همینطور بسیاری اصرار دارند که مثلا از همان کفپوش برای راهرو و راه پله ها استفاده کنند که در دیگر فضاهای منزل نیز بکار رفته است.


با پولیش کاری دوره ای مناسب و اصولی البته میتوان تا حدی مانع نفوذ رطوبت و غبار شد, اما کارکرد سنگ, سرامیک و . . . پارکت بکلی متفاوت است !

پیشتر درباره مبحث ” تناسب ” و ” تضاد ” در رنگ دکوراسیون مطالبی منتشر کرده ایم. اینجا میخواهیم همان بحث را به جنس و طرح در دکوراسیون نیز گسترش دهیم. در آن یادداشتها اشاره شده که این ” مبحث ” اگرچه جنبه سلیقگی دارد, اما تابع اصول و قواعد زیباشناختی در دکوراسیون نیز هست که بهتر است قبل از تصمیم گیری مطالعه شود.

یک خرید کلی و اجرای آن بلحاظ مالی و زمان, البته به صرفه است. وقتی برای مجموعه فضاهای منزل ( از کف اطاق ها تا راهرو و راه پله ها ) مثلا یک نوع موکت خریداری شود, مسلما پِرتِ ( دور ریز ) کار بمراتب پائین می آید. فروشنده روی چنین خرید بیشتر تخفیف میدهد, حمل آسان و ارزانتر بوده و نصاب دستمزد کمتری را مطالبه خواهد کرد. اما این نوع صرفه جوئی شاید مناسب همه کس و دکوراسیون هر فضا نباشد.


هر فضای ساختمان بجهت موقعیت و کاربری, نیازمند کفپوش مناسب و متناسب است !

اگرچه هیچ کسب و کاری بی ارتباط با مسائل صرفه اقتصادی نیست, اما در برخی موارد پارامترهای دیگری نیز بسیار موثرند. بعنوان نمونه میتوان خانواده هائی را مثال زد که برای هزینه های سلامت یا . . . آموزش فرزندان خود, دست به انتخابهائی میزنند که با مجموعه درآمد و دیگر هزینه های زندگی ایشان همخوانی ندارد.

از جمله این موارد, زمینه های مختلف دکوراسیون است که تنها عامل تعیین کننده در آن ” ریال ” نیست. دکوراسیون هر منزل ( حتی در میان اقشار کم درآمدتر ) موضوعی است که تاثیر معینی در حال و هوا و روحیه اهالی خانه دارد. گاهی برای روحیه خانواده بهتر است هزینه هائی را نمود که در شرایط معمول شاید اولویت نداشته باشند.

اگر به موضوع اصلی یادداشت برگردیم, هر فضای منزل یا محیط کار دارای اقتضائات مختلف است. لذا بهتر است قبل از تصمیم گیری در مورد مثلا نوع, طرح و . . . رنگ کفپوش ( مثلا برای سرویس بهداشتی یا راه پله ها ), به کاربری اشان توجه کنیم. مسلما مهمترین اولویت سرویس بهداشتی نظافت و بهداشت است. همینطور اولویت نخست در انتخاب کفپوش راه پله ها, مسائل ایمنی بشمار میرود.


مهمترین اولویت در طراحی و اجرای کفپوش راه پله ها, مسائل ایمنی است !

خوشبختانه امروزه بقدری در بازار تنوع کالائی وجود دارد که برای تناسب ( set کردن ) هر نوع سرامیک, سنگ, موکت و . . . فرش با دیگر انواع کفپوش ( از جمله انواع کفپوش pvc  یا پارکت چوبی و لمینیت ) محدودیتی نیست.

سخن آخر اینکه دکوراسیون و تمام فراورده های جدید دنیای امروز, نهایتا در خدمت آسایش و حال خوب انسانهاست. هر چیز ( از جمله زیبائی ) تنها وقتی معنی میدهد که همراه حال خوب باشد. مطالعه باعث گستردگی دامنه نگاه و در نتیجه طیف انتخابهائی میگردد که میتواند مناسب هر کس ( با هر سطح درآمد, سلیقه و . . . نیاز ) باشد. سایت ما می کوشد سهمی در گسترش دامنه نگاه بینندگان محترم در زمینه های گوناگون دکوراسیون داشته باشد.


این تصویر زیبای مبلمان بر کف سالن, کدامین تصویر را به ذهن هر بیننده متبادر میکند ؟ چگونه میتوان بدون استفاده از پوشش سنگ, چنین تصویری را آفرید ! ؟

با آرزوی رفع هرچه زودتر مشکل ” کرونا ” از جهان و ایران, برای همه سلامتی و حال خوب آرزومندیم.

فضاهای باز ساختمان بواسطه ارتباط نزدیک با بارش های جوی و تغییرات شدید دما و تابش مستقیم نور خورشید, شرایط خاصی دارند. بجهت همین ویژگی در این فضاها باید از کفپوش های خاصی استفاده کرد که از مقاومت معینی در این زمینه ها برخوردار باشند. اما پیشرفتهای اخیر در زمینه تولید مصالح, باعث امکان استفاده از چوبهای فراروی شده گشته است که نه تنها در برابر تغییرات شدید محیطی مقاومند, بلکه تناسب و زیبائی خاصی با مجموعه دکوراسیون و فضای سبز این فضاهای باز دارند :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.